Craftwashing, een nieuwe trend?

Craftwashing, een nieuwe trend?

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”2_3″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_imageframe image_id=”1382″ style_type=”none” stylecolor=”” hover_type=”zoomin” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”center” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” alt=”” link=”” linktarget=”_self” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]http://www.bertenbier.be/wp-content/uploads/2018/04/IMG_6160-1024×682.jpg[/fusion_imageframe][fusion_title margin_top=”40px” margin_bottom=”40px” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” size=”1″ content_align=”left” style_type=”none” sep_color=””]

Craft Washing

[/fusion_title][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” class=”” id=””]

Ik beken opnieuw, ik had de term nog niet eerder gehoord. Craftwashing, het doet me eerder denken aan het artisanaal reinigen van je brouwmateriaal dan het onderwerp waar het echt op slaat.

Wat is het dan echt?

Craftwashing betekent dat grote brouwerijen, firma’s en concerns de term ‘craft’ misbruiken om er hun eigen producten naast te plaatsen en te promoten. Voor iedereen plots joelend enkele namen begint op te sommen, het fenomeen is niet beperkt tot de bierwereld. Ook in andere sectoren waar ‘craft’ hot is, ervaren ze dit fenomeen, maar laten we ons beperken tot de bierwereld.

We maken elkaar niks wijs wanneer we zeggen dat er nogal wat brouwerijen opgekocht werden door de grote jongens of door het grote geld. Een lijst opsommen zou me te ver voeren maar je vindt ze gerust online (of vul met plezier aan in de commentaarbalk). Iedere keer moet ook ik nogal verbauwereerd opkijken wanneer er een zoveelste beloftevolle brouwerij voor het geld gaat. Anderzijds, business is business en als plots je distributiekanaal door de grote jongens wordt overgenomen, tien deuren opengaan en je zelf 100% op brouwen kan toespitsen, begrijp ik de lokroep. Ik zeg niet dat ik het goedkeur maar ik begrijp het wel. Op het moment van schrijven haalt Spotify op de beurs 30 miljard dollar aan waarde op, terwijl het vorig jaar nog 1 miljard verlies maakte. Dan is het niet verwonderlijk dat zij ook hun businessmodel gaan herbekijken richting het grote geld aka de beurs in dit geval.

In de bierwereld is dat niet anders. Vraag gerust rond aan alle craftbrouwerijen in België hoe aangenaam het vertoeven is in de schemerzone van ‘net wel’ en ‘net niet’. Ik kan me dan best inbeelden dat er een aantal zijn die overstag gaan van zodra het geld komt aanrollen. Het is dan aan de consument om zich de vraag te stellen of hij/zij er mee akkoord gaat dat een kleintje plots deel van een grotere wordt. Ik denk dat er weinig casual bierdrinkers zijn die er van wakker zullen liggen. Onze vrienden in Buggenhout zullen nog steeds aan dezelfde mensen hetzelfde bier verkopen, daar ga ik toch van uit.

Het gevaar dan?

Het gevaar loert dus dat er niet eerlijk over de term ‘craft’ meer kan worden gepraat en gehandeld. Zijn de grote jongens nu plots ‘craft’ geworden door zich in te kopen? Of zijn ze eerder de sluwe vossen die zich onder de schapen hebben gemengd om langzaam maar zeker iedereen die zich boven het maaiveld durft te wagen, de nek over te bijten?

Ik vrees dat vooral de consument bedot zal worden, hij/zij die te weinig met de snel evoluerende bierwereld bezig kan of wil zijn. Mensen willen graag een eerlijk product, toch meer en meer. Als je dan plots een bier koopt dat in massale hectoliters uit de ketels loopt in plaats van het kuipje van weleer, kan je je wel eens bedrogen voelen. Tenzij natuurlijk de kwaliteit zo opzienbarend is verbeterd, dan laat ik de kelk in het midden. Neemt niet weg dat je eerlijkheid in het glas wil, zonder daarover naïef te willen zijn. Als je bv een camembert koopt, word je continu bedrogen. Het is pas echte camembert als er ‘Camembert de Normandie’ op de verpakking staat en de melk rauw is, maar wie let daar op? Enkel diegene die echt met het product bezig is, de overigen kopen de commerciële, rood-wit geruite, variant.

De oplossing?

Eerlijkheid is dus een groot wapen in deze strijd maar hoe wapen je jezelf? In het artikel waar ik naar verwijs, willen ze dit doen door het hanteren van een ‘Craft Beer’ logo. Zelf lijkt me dit moeilijk omdat Belgische consumenten amper tot nooit naar labels kijken, tenzij bv bio. Er zullen er maar weinig zijn die zelfs maar weten dat er een logo voor abdijbieren bestaat en dat er een hoop zijn die pretenderen het te zijn maar dus niet aan de voorwaarden voldoen. Deze bieren worden echter met de ogen toe gekocht.

Hoe zou dus een ‘Craft Beer’ logo ons wel van gedachten kunnen veranderen…

Een grote stap voorwaarts zou de lokale supermarkt of de horeca kunnen zijn. Zij zouden duidelijk op hun kaart of hun rek moeten aanduiden wat door zogehete ‘craft’ brewers (een onbepaalde definitie weliswaar!!) gebrouwen wordt en wat uit de grote, financiële ketels rolt. Wat plaatselijk ontwikkeld en gebrouwen wordt en wat doorheen gans het land gezeuld om maar aan de localiteitseisen te voldoen. Of nog beter, wat echt en wat vals is. Maar daarmee betreed je al een heel gevaarlijk domein vol juridische valkuilen.

Zo lang de wil van de supermarkten om de consument eerlijke producten bij te brengen zo goed als onbestaande is (bv met eerlijk vlees), moeten we van die kant weinig verwachten. Je ziet nu zelf nog welke concerns de meeste rekruimte opeisen en zich op de beste plaatsen profileren. Zij zijn de craftwashers.

Of onze horeca wel zal inspringen? Ook daar verwacht ik weinig soelaas. Goed, er zijn cafés die moeite doen en er zijn cafébazen die onafhankelijk zijn maar dan heb je nog de ganse waslijst aan restaurants waar het eigenlijk allemaal niet zo nauw ligt. Laten we de kaart niet teveel vervuilen met bier maar vooral dure wijnen eropzetten die onze omzet moet garanderen. Ook dat is bedriegen maar dat neemt iedereen er graag bij blijkbaar.

Eerlijk, de oplossing voor craftwashing bestaat volgens mij niet. Mensen liggen niet of weinig wakker van dit soort praktijken en zij dit dat wel doen, zijn zeker niet diegene die de craftwashers kopen. Tenzij om es te proeven waar het nu eigenlijk allemaal over gaat.

Conclusie

Craftwashing is dus een praktijk om ‘craft’ te misbruiken. Dat is een trend die iedereen al lang zag aankomen. Dat er weinig tegen gedaan kan worden, verbaast ook niemand. Laten we daarom zo veel mogelijk op een goeie manier kleine brouwerijen steunen die hard werken en investeren in hun eigen producten.

Ik pleit voor een eerlijke behandeling van bier, dus ook van de brouwers uit. We kunnen al stoppen met de praktijk van etiketbieren want dat is zeker de mensen blaasjes wijsmaken. Eerlijkheid, het is oprecht moeilijk maar ik denk wel dat de geesten rijp zijn. Nu nog de brouwers en vooral, de aandeelhouders, …

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_6″ layout=”1_6″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” dimension_margin=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” last=”no”][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: