Bier & Rock&Roll

[fusion_builder_container hundred_percent=”no” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” overlay_color=”” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”” padding_bottom=”” padding_left=”” padding_right=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” center_content=”no” last=”no” min_height=”” hover_type=”none” link=””][fusion_title margin_top=”” margin_bottom=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” size=”2″ content_align=”center” style_type=”underline solid” sep_color=””]

Rock & Roll, baby

[/fusion_title][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” class=”” id=””]

Als ik dit schrijf, schalt Triggerfinger door de boxen. Ik heb zonet een zoveelste laag alcoholisch wonder uitgeschonken, ben bezig met de Beerhive app te installeren, heb enkele kribbels op m’n A5-noteblok gepend en dan komt de rock&roll in mij boven. Met gevaar voor eigen leden lees ik al wat er verschijnt op de online kanalen en kan ik niet anders dan ‘godverm’nklote’ roepen. Want ongedisciplineerd vloeken, dat is ook rock&roll.

Als ik ergens pisnijdig van word, dan is het wel de sell-out in de bierwereld. Erger nog, de sell-out onder het mom ‘ja maar, wij blijven onszelf maar het werd te moeilijk om te overleven’.

Hoe bedoel je, overleven? Werd de eigen winstmarge plots een halve pond kleiner of moest je plots die tamme magazijnier die blond van bruin niet kan onderscheiden laten gaan na 5 jaar niksnutten? Of was het gewoon een vorte leugen die je iedereen wijsmaakte om eigenlijk je eigen hachje veilig te stellen en een big sell-out aan een grote brouwer (lees marketingbureau) te bekomen. Was het dat dan, dat je je vele trouwe fans plots dan maar een stamp onder hun gat gaf en ze in de hoek duwde om daar een beetje uit te huilen? Als dat hetgene was wat je verwachtte, dan ben je gewoon niet veel beter dan het zoveelste chemieconcern die bekomt dat glyfosaat als voedselveilig wordt bestempeld. Dan mag je in diezelfde categorie thuishoren en mag je vooral mensen die bier het juiste, warme en grote hart toedragen als the fuck met rust laten.

Het heeft geen zin om namen neer te schrijven, jullie kennen ze beter dan mezelf. Ik probeer eerlijk gezegd geen moeite meer te doen en dat is onrustwekkend want je moet moeite doen. Je moet jezelf afvragen of de ongebreidelde groei, die ik jaren angstvallig vanop een afstand bekijk, niet aan zijn limieten is gekomen. De markt voor de kleintjes is oververzadigd en hoewel het experiment me steeds wel kan bekoren en charmeren, en ik de brouwer die zelf nog ’s morgens om 4u achter de moutmolen staat alle sympathie toedraag, blijf ik angstvallig op de hoede voor het grote geld dat stilaan neerdruppelt. There is no such thing as free lunch en dat geldt ook voor een grote brouwer die met een smak geld staat te zwaaien. Tuurlijk is die niet geïnteresseerd in jouw barrelproject, dat zal hij wel doodknijpen. Hij wil vooral jouw stukje van de taart, de cake, de boterham die jij iedere dag moet verdienen door als een gek achter de ketels te staan zweten. Dat je dat, net dat ene wat je goed kan, verkoopt aan een marketingfirma (fuck man, we are not Belgium, echt), dan slaan bij mij de vraagtekenstoppen dubbeldoor. Dan kan je wat mij betreft beter bij de zoveelste moloch de rest van je leven gaan verschijten want that’s the best it gets.

Maar goed, wie heeft nu in godsnaam naar mij te luisteren, ik ben een van de zovele schippers aan wal. Nee, ik investeer niet in m’n eigen bier omdat ik niet geloof in die markt voor nieuwe bieren. Laat anderen maar die strijd vechten, maar laat de strijd dan eerlijk zijn. Niet jezelf als een dief in de nacht uitverkopen aan het grote geld en dan plots verbaasd zijn dat anderen, die wel nog in het zweet des aanschijns hun zuur verdiende centen natellen, je koudweg de rug toekeren. Je niet langer als El Sympathico beschouwen maar als El Patron. Het grote geld, tsss, triestig, …

Nee, ik heb geen sympathie voor je, ik zal je dan ook niet meer in huis halen. Laat mij maar stoemelings omver geblazen worden door echt lokale shit, door die zotte brouwer (m/v) die durven hun nek uitsteken, die dingen doen die ik graag wil en drink en ook niet graag drink en wil. Want uiteindelijk, wat ben jij? Een zoveelste brick in the wall, niet meer de shit on the wall. En dat is triest.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Sluit Menu
×
×

Winkelmand

%d bloggers liken dit: